جنگ نرم عليه تشيع در فضای مجازی و مبارزه با جنگ نرم وهابيت
 
بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ

مبارزه با جنگ نرم وهابيت؛ بيان معارف شيعه آری، نقد مستقيم نه

گروه فضای مجازی: معاون فرهنگی مؤسسه تحقيقاتی اسراء معتقد است كه احتمال پيروزی در جنگ نرم عليه وهابيت به صورت مستقيم كم بوده و نقد غير مستقيم وهابيت از طريق بيان معارف غنی شيعی به جای نقد مستقيم كارآمدتر است.

حجت‌الاسلام و المسلمين «علی روح‌اللهی»؛ معاون فرهنگی مؤسسه تحقيقاتی اسراء و معاون تحقيقاتی مركز تحقيقاتی ولی‌عصر(عج)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بيان اين‌كه مهم‌ترين فعاليت وهابيت و فرقه‌های انحرافی ديگر ايجاد شبهه در اعتقادات فرقه‌های كوچك‌تر است، گفت: برخی از مسائلی كه شايد يك باور مذهبی نباشد و يك اعتقاد محلی و يا برخاسته از فرهنگ محلی باشد توسط وهابيت به عنوان يك باور دينی القا می‌‌شود و به طور مثال به كسی كه می‌خواهد وارد مذهب شيعه شود بيان می‌كنند كه شيعه چنين اعتقاداتی دارد.

معاون فرهنگی مؤسسه تحقيقاتی اسراء ادامه داد: اما فرقه‌های انحرافی كوچك از اين روش كمتر استفاده می‌كنند و بيشتر مظلوم‌نمايی می‌كنند، ولی در فرقه‌های بزرگ‌تر القای شبهه به عنوان اولين هدف در نظر گرفته می‌شود.

معاون تحقيقاتی مركز تحقيقاتی ولی‌عصر(عج) تصريح كرد: اولين برخورد ما با فرقه‌های انحرافی ديگر اين است كه بايد به بتوانيم ايجاد شبهه كنيم؛ نبايد اين‌گونه باشد كه هميشه آن‌ها به ما القای شبهه كنند و ما جواب بدهيم اين يك عكس‌العمل پدافندی است؛ بايد سايت‌هايی را ايجاد كنيم كه با توجه به ضعف‌های آن‌ها القای شبهه كنند.

وی اضافه كرد: در عين حال اعتقادات صحيح شيعه را بيان كنيم؛ ما در اين بخش بسيار ضعيف‌تر از بخش اول هستيم و هنوز نتوانستيم پيام ناب ائمه اطهار(ع) و اعتقادات شيعه را به آن شكلی كه مورد نياز است؛ يعنی با گفتار، شكل و قلم زيبا برای مخاطب بيان كنيم؛ بسياری از سايت‌ها دارای كاربرپسندی و طراحی زيبا نيستند كه مخاطب را به خود جذب كنند.

روح‌اللهی متذكر شد: ما نتوانسته‌ايم هنوز اعتقادات و باورهای شيعی را به شكلی زيبا در اين فضا ارائه كنيم اين در حالی است كه شايد 12 سال از فعاليت جدی ما در اين بخش می‌گذرد، اطلاع‌رسانی صحيح درباره فرقه‌های كوچك نيز از ديگر كارهايی است كه بايد انجام بدهيم، نبايد بگذاريم فرقه‌های انحرافی از حادثه‌های اتفاق افتاده در كشور به نفع خود استفاده كنند.

وی با انتقاد از عملكرد ما در فضای مجازی گفت: وهابيت در فضای مجازی بسيار جلوتر از ماست و طبق آماری كه در سال 84 گرفتم آن‌ها در يك سايت خود سه ميليون صفحه داشتند در حالی كه كل سايت‌های شيعه به يك ميليون صفحه وب نمی‌رسيد!

معاون فرهنگی مؤسسه تحقيقاتی اسراء تصريح كرد: همه سايت‌های ما در آن زمان با يك سايت اهل سنت برابری نمی‌كرد؛ بنابراين بايد با تك تك افراد از هويت دينی خود دفاع كنند و اعتقادات ناب شيعی را بيان كنند، از طرف ديگر مراكز تحقيقاتی، علما و انديشمندان بايد وارد شوند، ولی از آنجايی كه هميشه مسائل اقتصادی در ميان است اين مراكز نيز بعضاً به دنبال موضوعاتی می‌روند كه بعد اقتصادی داشته باشد، ولی چون اين مباحث درآمدزا نيست اگرچه سرمايه‌گذاری است، بيشتر هزينه‌بر است؛ بنابراين مراكز فرهنگی و تحقيقاتی كمتر وارد اين مباحث می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرف ديگر چون ورود دولت به مباحث اعتقادی واكنش‌زا است و واكنش‌های سياسی دارد، من معتقدم دولت تنها بايد از مراكز تحقيقاتی و از پژوهشگران حمايت كند و اين هزينه‌ها را به نوعی تأمين كند كه محققان مسلط به اينترنت بتوانند وارد اين جنگ شوند و از سوی ديگر مراكز فرهنگی را به ورود به اين فضا تشويق كنند.

اين كارشناس فضای مجازی يادآور شد: در حال حاضر اگر فضای مجازی را به طور جدی بگرديم شايد دو يا سه سايت شيعی كه بتوانند به صورت جدی و تخصصی مباحث اعتقادی شيعه را بيان كنند نداشته باشيم.

وی با تأكيد بر نقد غير مستقيم وهابيت در فضای مجازی و با استفاده از رسانه‌های ديجيتالی؛ مانند نرم‌افزار، گفت: اگر ما بخواهيم كتاب‌های وهابيت را در نرم‌افزاری بياوريم و آن را نقد كنيم اين شايد خيلی بازدهی نداشته باشد؛ چون آن‌ها را به واكنش وا می‌دارد، ولی ما نرم‌افزاری هم حتی نداريم كه اعتقادات شيعه را معرفی كند و ما هرچه نرم‌افزار داريم روی متون اصلی كار كرديم و وارد مفاهيم اصلی نشده‌ايم من معتقدم بايد به صورت غير مستقيم وهابيت را نقد كنيم.

معاون تحقيقاتی مركز تحقيقاتی ولی‌عصر(عج) تأكيد كرد: ما جز نسبت اندك جامعه مسلمان هستيم و اگر بخواهيم به صورت مستقيم مبارزه كنيم شايد نتوانيم موفق شويم. آن‌ها امكانات و جمعيت بيشتری دارند، زمانی كه حجاج می‌روند كتاب به آن‌ها می‌دهند، بر می‌گردند نرم‌افزار می‌دهند، ولی ما چه چيزی به زائر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) داده‌ايم؛ بنابراين بهترين راه برای مبارزه همان اطلا‌ع‌رسانی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1842
بازدید کل : 217875
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1